نشتی باتری ماشین

دلایل بیرون زدن اسید باتری ماشین، نشتی باتری

نشت اسید باتری خودرو، یک مشکل بسیار جدی است که در صورت مواجهه با آن، سریعاً باید اقدامات لازم را برای رفع مشکل انجام دهید. زمانی‌ که از نشتی باتری خودروی خود غافل شوید، باتری ماشین به‌ مرور و به‌ طور کامل تخلیه شده و دیگر قابل‌ استفاده نخواهد بود. متأسفانه بسیاری از دارندگان وسایل نقلیه در وهله اول پس‌ از مواجهه با چنین مشکلی در باتری، برای رفع مشکل اجتناب می‌ کنند، اما باید گفت که نشتی باتری و یا بیرون زدن اسید از آن، مشکلی بسیار جدی در این قطعه است که باید سریعاً برطرف شود.

دلایل بسیار متعددی نیز سبب بیرون زدن اسید باتری خودرو و نشتی آن می‌ شوند که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

مهم‌ ترین دلایل بیرون زدن اسید باتری ماشین

دلایل بسیار گوناگونی سبب نشت باتری و یا بیرون زدن اسید از آن می‌ شوند که مهم‌ ترین آن‌ ها شامل:

قدیمی شدن باتری

طول عمر مفید و متوسط یک باتری خودرو در حدود ۲ تا ۳ سال است و پس‌ از این مدت زمان، باتری شروع به از دست دادن عملکرد خود کرده و به‌ اصطلاح می‌ میرد. بنابراین قدیمی بودن باتری نیز می‌ تواند از جمله دلایل مهم بیرون زدن اسید باتری و یا نشتی آن باشد.

افزایش آب‌ مقطر در باتری

تمامی باتری‌ های استفاده‌ شده در وسایل نقلیه، نیازمند نگهداری و تعمیر دوره‌ ای هستند. در هنگام بررسی باتری خودرو، مراقب باشید که باتری را بیش‌ از حد با آب مقطر تغذیه نکنید. وجود آب‌ مقطر بیش‌ از حد در باتری، می‌ تواند سبب بیرون زدن اسید و نشت باتری شود.

باتری بیش‌ از حد شارژ شده‌ است

باتری بیش‌ از حد شارژ شده بسیار مستعد نشتی است. زمانی‌ که باتری خودرو را بیش‌ از نیاز واقعی شارژ می‌ نمایید، بخار از درپوش‌ ها خارج شده و باتری در یک نقطه شروع به جوشیدن می‌ کند. جهت جلوگیری از شارژ بیش‌ از حد باتری نیز می‌ توانید ایراد را در دینام خودرو یافت کنید.

آسیب دیدن باتری

وجود هرگونه آسیب به بدنه و یا قطعات باتری، می‌ تواند سبب بیرون زدن اسید و نشتی آن باشد. در صورت افزایش لرزش باتری در جایگاه خود، ترک هایی بر روی باتری ایجاد شده و در نتیجه با نشت اسید، اجزای فلزی سبب خوردگی و یا ترک می شوند.

نصب باتری در مشهد

استفاده بیش‌ از حد از باتری

زمانی‌ که باتری خودرو بیش‌ از حد مورد استفاده قرار گیرد، باتری مواد شیمیایی مورد نیاز را جهت انتقال نیرو از پایانه‌ ها به تمام اجزای الکتریکی، جذب می‌ کند. بنابراین باتری در نهایت از کار افتاده و مواد شیمیایی داخل آن به‌ مرور زمان خشک می شوند.

منبسط شدن صفحات باتری

در برخی مواقع در نتیجه احتراق زیاد، صفحات باتری خودرو ممکن است منبسط شوند و مایع حاصل در باتری نیز خارج شده و منجر به نشتی و بیرون زدن اسید باتری می‌ شود.

واکنش‌ های بد شیمیایی

گاز هیدروژن درون باتری ماشین، از واکنش‌ های شیمیایی ایجاد شده و بنابراین این گاز باید تخلیه شود. در صورت تخلیه نشدن گاز، محفظه‌ های باتری سرب اسید کاملاً آب بندی نشده و بنابراین می تواند از مهم‌ ترین دلایل بیرون زدن اسید باتری ماشین باشد.

قرار گرفتن باتری در هوای سرد

دمای سرد می‌ تواند سبب یخ زدن آب باتری شود. یخ‌ زدگی آب باتری نیز به سلول‌ های باتری فشار وارد کرده و سبب جدا شدن پوسته باتری می‌ شود. در نتیجه بدنه باتری شکسته و باعث نشتی و بیرون زدن اسید می‌ شود.

سولفاته شدن باتری

زمانی‌ که صفحات باتری، کریستال سولفات سرب تولید می‌ کنند، سولفاته شدن اتفاق افتاده و افزایش آن می‌ تواند سبب خارج شدن اسید سولفوریک از سطح باتری شود. بنابراین باتری خودرو از یک نقطه شروع به خروج اسید کرده و نشتی می‌ کند.

در هنگام نشتی اسید از باتری به هر دلیلی، در هنگام رانندگی ولتاژ باتری خودرو کاهش می‌ یابد که در صورت مشاهده می‌ توانید نشتی باتری را از بین ببرید.

علائم نشتی باتری خودرو

نشت باتری ماشین و خارج شدن اسید از آن، دارای نشانه و علایمی است که از جمله مهم‌ ترین آن‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در صورت وجود شارژ در باتری، سطح مایع همیشه پایین خواهد ماند
  • وجود خوردگی بر روی درپوش های ترمینال باتری
  • آب باتری حاوی حباب‌ روی درپوش هوا خواهد بود
  • مخدوش و یا متورم شدن پوسته باتری
  • وجود بخار روی سطح باتری
  • انتشار بوی تخم‌ مرغ فاسد ناشی از اسید سولفوریک

در پایان

امداد باتری بزرگمهر تحت عنوان امداد باتری سراسری مشهد، خدمات نصب باتری در مشهد را توسط کارشناسان بسیار ماهر و با تجربه در کمتر از ۳۰ دقیقه به مشتریان ارائه می‌ دهد. علاوه‌ بر ارائه خدمات امدادی، این مجموعه دارای انواع باتری های داخلی و خارجی در کیفیت‌ های بسیار بالا بوده و پس‌ از نصب نیز فاکتور خدمات و گارانتی باتری را به مشتریان تحویل خواهد داد. شما می‌ توانید جهت بهره‌مندی از خدمات امداد باتری سراسری مشهد، با مجموعه بزرگمهر تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.