روشن شدن چراغ باطری ماشین

دلایل روشن شدن چراغ باطری ماشین

چراغ‌ های بسیار متعددی در بر روی پشت آمپر خودرو وجود دارند که روشن شدن هر یک از آن‌ ها، نشان‌ دهنده هشدار های ایمنی خودرو است که رانندگان باید در مورد آن‌ ها اطلاعات کافی را داشته باشند. یکی از مهم‌ ترین چراغ‌ های هشدار دهنده در پشت آمپر، در رابطه با عملکرد باطری خودرو است. روشن شدن چراغ هشدار دهنده‌ باطری خودرو پس‌ از چند دقیقه از روشن شدن وسیله نقلیه بسیار طبیعی است و در صورت سلامت باتری، پس‌ از شروع به رانندگی خاموش می‌ شود. اما خاموش نشدن چراغ باطری ماشین حتی پس‌ از رانندگی، نشان‌ دهنده وجود برخی ایرادات و مشکل در عملکرد باتری است که باید سریعاً برطرف گردد. در این مقاله می‌ خواهیم با دلایل روشن شدن چراغ باطری ماشین آشنا شده و آن‌ ها را مورد بررسی قرار دهیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

علت روشن شدن چراغ باطری خودرو

دلایل بسیار متعددی سبب روشن شدن چراغ باطری ماشین در قسمت پشت آمپر می‌ شوند که از مهم‌ ترین آن‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

مشکل در دینام

قطعه دینام در خودرو، بار الکتریکی ذخیره‌ شده در باطری را تولید نموده و در حین کار، به ماشین و وسایلی همانند بخاری، چراغ‌ های جلو، شیشه‌ های برقی و غیره کمک می‌ رساند. اگر به دلایل متعددی دینام شما از کار بیفتد، تمامی سیستم‌ های الکتریکی خودرو، انرژی را از باتری تخلیه کرده و بنابراین خودروی شما با از دست دادن برق، در نهایت متوقف می‌ شود.

پارگی تسمه دینام

یکی دیگر از دلایل اصلی روشن شدن چراغ باطری ماشین، وجود ایراد و یا پارگی تسمه دینام است. در صورت روشن شدن چراغ هشدار دهنده‌ باطری و عیب‌ یابی مشکل در تسمه دینام، باید تسمه دینام را به‌ طور کامل تعویض کرده و سبب خاموش شدن چراغ باطری ماشین شوید.

آسیب‌ دیدگی ترمینال باطری

وجود هرگونه خوردگی و آسیب در ترمینال باطری خودرو، سبب از دست رفتن مقداری از هدایت الکتریکی شده و در صورتی‌ که دینام نیز کاملاً سالم باشد، نمی‌تواند ترمینال باتری آسیب‌ دیده را به‌ درستی شارژ نماید. ترمینال‌ های باتری خودرو زمانی‌ که در معرض نشت محلول های الکترولیت، نفوذ رطوبت، داغ شدن بیش‌ از حد موتور و غیره قرار می‌ گیرند، سریع‌ تر دچار خرابی شده و ممکن است یکی از مهم‌ ترین دلایل روشن شدن چراغ باطری خودرو باشند.

خراب شدن باتری

یکی دیگر از مهم‌ ترین دلایل روشن شدن چراغ باطری ماشین، خراب شدن باطری و یا تمام شدن طول عمر مفید آن است. از مهم‌ ترین دلایل خرابی باطری خودرو و روشن شدن چراغ چک ماشین نیز می‌ توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

  • نادیده گرفتن چراغ هشدار باطری و خالی شدن شارژ کامل باطری
  • منقضی شدن باطری خودرو و عدم شارژ مجدد آن
  • تمام شدن طول عمر مفید باطری
  • عدم نگهداری و بررسی‌ های منظم باطری
  • تعمیر نادرست و نیاز به تعویض باتری خودرو

امداد باتری مشهد

ایراد در کابل‌ های باطری

کابل های باطری خودرو، به تأمین برق ماشین بسیار کمک می‌ کنند و در صورت وجود ترک خوردگی و یا هر گونه آسیب، می‌ توانند سبب روشن شدن چراغ باطری ماشین شوند. لازم به ذکر است که در صورت وجود چنین مشکلی، کابل‌ های آسیب‌ دیده می‌ توانند باعث آتش‌ سوزی در خودرو شوند و از این‌ رو توصیه می‌ شود هشدار های چراغ باطری ماشین را جدی بگیرید.

مشکل در سیم‌ کشی

وجود هرگونه مشکل، قطعی و یا اتصال ضعیف در سیم‌کشی وسایل نقلیه، می‌ تواند باطری خودرو را در معرض خطر قرار داده و سبب روشن شدن چراغ باطری ماشین شود. در صورت عدم توجه به سیم‌ کشی ضعیف خودرو، این سیم ها می‌ توانند به باتری خودرو آسیب رسانده و گاهاً نیز سبب آتش‌ سوزی شوند.

استفاده بیش‌ از حد از لوازم جانبی در خودرو

نصب بیش‌ از حد تجهیزات برقی همانند سیستم‌ های صوتی سنگین در خودرو، منجر به افزایش مصرف برق در ماشین شده و پس‌ از مدتی می‌ تواند یکی از مهم‌ ترین دلایل روشن شدن چراغ چک باطری خودرو شود.

آیا می‌ توان با روشن بودن چراغ باطری ماشین رانندگی کرد؟

همان‌ طور که پیش‌ تر به آن اشاره کرده‌ایم، یکی از مهم‌ ترین دلایل روشن شدن چراغ باطری ماشین، مشکل در دینام و به‌ درستی شارژ نشدن باتری است. بنابراین با عدم عملکرد صحیح دینام، باطری خودرو در طول رانندگی دچار دشارژ شده و موتور وسیله نقلیه ممکن است در حین رانندگی از کار بیفتد. به‌ طور معمول نیز دشارژ شدن باتری پس‌ از روشن شدن چراغ هشدار دهنده، در عرض یک ساعت در طول رانندگی اتفاق می‌ افتد و بنابراین توصیه می‌ شود در صورت مشاهده روشن شدن چراغ باطری، سریعاً خودرو را به اولین تعمیرگاه مجاز برده و مشکل را برطرف نمایید.

در پایان

امداد باطری بزرگمهر در مشهد، ارائه دهنده انواع خدمات تعمیر، تعویض باطری در محل در مشهد است و نصب و عیب‌ یابی باتری در محل را توسط کارشناسان با تجربه و متخصص در کمتر از ۳۰ دقیق به رانندگان ارائه می‌ دهد. شما می‌ توانید جهت بهره‌مندی از خدمات باطری در مشهد و همچنین خرید بهترین و با کیفیت‌ ترین باتری‌ ها در برند های داخلی و خارجی و استفاده از خدمات پس‌ از فروش، با امداد باطری سراسری مشهد تماس حاصل نموده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.