تست سالم بودن باطری خودرو

چگونگی تست سالم بودن باطری خودرو

باطری یکی از حیاتی‌ ترین اجزای وسایل نقلیه و در واقع قلب خودرو است و نیروی لازم برای به حرکت درآوردن خودرو را تأمین می‌ کند. بنابراین حفظ سلامت باطری ماشین بسیار حائز اهمیت است. شما باید برای اطمینان از عملکرد مناسب باطری خودروی خود، به‌ طور صحیح از این قطعه نگهداری کرده و باطری را از لحاظ سلامت بدنه و کارکرد اجزا مورد بررسی قرار دهید. عوامل بسیار متعددی نیز سبب خراب شدن باطری و دشارژ شدن آن می‌ شوند که در ادامه به این عوامل پرداخته و با چگونگی تست سالم بودن باطری خودرو آشنا خواهیم شد.

اهمیت سالم بودن باطری خودرو

باطری، منبع انرژی وسیله نقلیه است و مستقیماً بر راه‌ اندازی و کارکرد خودرو تأثیر می‌ گذارد. زمانی‌ که باطری خودرو از لحاظ بدنه و عملکرد اجزا سالم باشد، راه‌ اندازی وسیله نقلیه را در شرایط مختلف آب‌ و هوایی تضمین کرده و همچنین از کارکرد صحیح لوازم الکترونیکی خودرو نیز پشتیبانی می‌ کند. بنابراین تست سلامت باطری خودرو برای عملکرد صحیح آن در وسایل نقلیه جهت جلوگیری از خرابی های احتمالی و بهبود ایمنی در رانندگی بسیار حائز اهمیت است و رانندگان باید به‌ طور مداوم، سلامت باطری خودرو را چک کرده و از بروز مشکلات جدی نیز جلوگیری نمایند.

علائم خرابی باطری خودرو

از جمله علائمی که نشان‌ دهنده خراب بودن باطری و یا دشارژ شدن آن در خودرو هستند می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • کم نور شدن چراغ‌ های جلوی وسیله نقلیه
  • مشکل موتور در حین استارت و روشن شدن خودرو
  • تغییر صدای دور آرام خودرو پس‌ از اولین استارت
  • عدم استارت خودرو در هوای سرد و زمستانی
  • تغییر رنگ نشانگر باطری خودرو
  • تغییر در شکل ظاهری باطری وسایل نقلیه
  • تمام شدن طول عمر مفید باطری

روش‌ های تست سالم بودن باطری خودرو

از مهم‌ ترین روش‌ های تست سالم بودن باطری وسایل نقلیه می‌ توان به مهم‌ ترین موارد زیر اشاره نمود:

علائم خرابی باطری خودرو را بشناسید

یکی از بهترین روش‌ های تست سالم بودن باطری، شناخت رانندگان از علائم و نشانه‌ های خرابی باطری خودرو و یا دشارژ شدن آن است. با شناخت این علایم می‌ توانید از سالم بودن باطری خودرو خود آگاهی داشته و در صورت مشاهده هر یک از آن‌ ها، سریعاً اقدامات لازم را انجام دهید.

شناخت از عوامل خراب شدن باطری خودرو

یکی دیگر از روش‌ های تست سالم بودن باطری خودرو، شناخت رانندگان از دلایل خالی شدن باطری و یا هرگونه عواملی است که سبب از بین رفتن باطری ماشین می‌ شوند. از مهم‌ ترین عوامل تأثیر گذار در خراب شدن باطری خودرو نیز می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تأثیر هوای بسیار گرم یا بسیار سرد بر میزان انرژی تولید شده توسط باطری
  • استفاده بیش‌ از حد از وسایل الکترونیکی در خودرو
  • رانندگی‌ های کوتاه‌ مدت و مکرر
  • روشن گذاشتن چراغ‌ های داخلی و بیرونی وسایل نقلیه
  • نگهداری ناکافی و نامناسب از باطری خودرو
  • عدم تعویض باطری وسایل نقلیه پس‌ از اتمام طول عمر مفید
  • عدم عملکرد صحیح کابل ها و یا خوردگی پایانه‌ های باطری
  • عدم عملکرد صحیح دینام و شارژ ناکافی باطری خودرو
  • و غیره

باتری بزرگمهر

بررسی ولتاژ و سطح الکترولیت باطری

بررسی مداوم سطح الکترولیت و ولتاژ باطری خودرو، به رانندگان کمک می‌ کند تا مشکلات باطری را شناسایی و در صورت نیاز به تعمیر و یا تعویض نیز اقدامات لازم را انجام دهند. برای بررسی ولتاژ باطری خودرو نیز می‌ توانید از یک تسر باطری ساده استفاده نمایید. در این تست زمانی‌ که باطری کاملاً شارژ شده و تمام اجزای الکتریکی خودرو خاموش هستند، باطری باید به‌ طور متوسط ۱۲/۵ ولت را تولید کند. مقدار کمتر از ۱۲ ولت، نشان از خالی شدن شارژ باطری است که باید توسط رانندگی طولانی‌ مدت یا استفاده از شارژر باطری، مجدداً شارژ شود.

بررسی سلامت بدنه و اجزای باطری

باد کردن بدنه باطری و یا تجمع هرگونه کثیفی یا اسید بر روی گیره ها، ترمینال‌ ها و کابل ها می‌ تواند سبب عملکرد ضعیف باطری خودرو و خرابی آن شود. بنابراین برای تست سالم بودن باطری خودرو، این موارد را در نظر گرفته و در صورت تجمع هرگونه کثیفی، محل را تمیز و توسط مخلوط جوش‌ شیرین و آب، هرگونه اسید را در محل گیره ها، ترمینال‌ ها و کابل ها از بین ببرید.

در صورت باد کردن و یا فرو رفتن بدنه باطری نیز، به طور حتم باید باطری را تعویض نمایید.

خدمات امداد باطری سراسری مشهد

شرکت بزرگمهر، تحت عنوان امداد باطری سراسری مشهد، خدمات نصب و عیب‌ یابی باطری خودرو در محل را توسط کارشناسان بسیار ماهر و با تجربه به رانندگان ارائه می‌ دهد. این مجموعه در زمینه خدمات امداد باطری، دارای سال‌ ها تجربه و سوابق طولانی‌ مدت است و علاوه‌ بر ارائه خدمات امداد باطری، انواع باطری خودرو داخلی و خارجی را در بالاترین کیفیت و مناسب‌ ترین قیمت به مشتریان ارائه می‌ دهد.

در پایان

شما می‌ توانید برای بهره‌مندی از خدمات تحویل و نصب رایگان باطری خودرو در کمتر از ۳۰ ثانیه و همچنین استفاده از خدمات پس‌ از فروش انواع باطری خودرو، با امداد باطری سراسری مشهد تماس گرفته و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.