تاریخ تولید و انقضای باتری خودرو

نحوه تشخیص تاریخ تولید و انقضای باتری خودرو

باتری های خودرو در انواع و برند های متفاوت، دارای طول عمر محدود و مشخصی هستند و در نهایت پس‌ از مدت مشخصی از استفاده، منقضی خواهند شد. اما نکته مهم و حائز اهمیت این است که اکثر باتری‌ های خودرو قبل‌ از این‌ که نیاز به تعویض داشته باشند، می‌ توانند چندین سال دوام آورده و بنابراین مهم است که به تاریخ انقضای باتری خودرو توجه داشته و در صورت عدم شارژ و رفع خرابی، آن را تعویض کنید. راه‌ های بسیار متفاوتی نیز در رابطه با اطلاع از تاریخ تولید و انقضاء باتری خودرو در دسترس هستند که در ادامه به بررسی آن‌ ها خواهیم پرداخت.

تشخیص تاریخ انقضا از بدنه باتری

بدنه تمامی باتری های خودرو پس‌ از مدت طولانی استفاده، دارای علائم و نشانه‌ هایی از سر رسیدن تاریخ انقضا است که با مشاهده آن‌ ها می‌ توانید متوجه زمان تعویض باتری خودرو شوید. به‌ عنوان مثال اگر باتری خودرو همانند گذشته شارژ نمی‌شود و یا در قسمت بدنه شروع به متورم شدن کرده‌ است، بیانگر این است که زمان تعویض باتری فرا رسیده است. همچنین واکنش‌ های شیمیایی انجام‌ شده در باتری‌ هایی که منقضی هستند، انرژی کافی برای استفاده مؤثر در خودرو را تولید نمی کنند. عدم عملکرد صحیح باتری های منقضی نیز به‌ معنای تعویض این باتری ها نبوده و بسیاری از باتری‌ های منقضی شده می‌ توانند برای مدت کوتاهی در خودرو انرژی مورد نیاز برای روشن شدن و حرکت وسیله نقلیه را فراهم کنند اما بهتر است در اولین فرصت تعویض شوند. در هنگام خرید باتری‌ های دست‌ دوم نیز به‌ طور حتم به علایم ظاهری و بدنه باتری توجه نموده و سالم‌ ترین آن‌ ها را تهیه نمایید.

تشخیص تاریخ تولید و انقضای باتری ایرانی

باتری های ایرانی همانند سایر باتری‌ های خودرو، در هنگام تولید دارای شماره ای تحت عنوان تاریخ تولید محصول هستند و با مشاهده آن‌ ها بر روی بدنه باتری، می‌ توانید از زمان تاریخ تولید آن مطلع شوید. به‌ عنوان مثال کد ۹۷۰۸۱۴ بر روی بدنه باتری ایرانی، نشان‌ دهنده تاریخ تولید محصول است که عدد ۹۷، نشان‌ دهنده تولید در سال ۱۳۹۷، ۰۸ نشان‌ دهنده ماه تولید یعنی آبان‌ ماه و عدد ۱۴ نیز نشان‌ دهنده روز تولید باتری است. این کد و یا شماره که بر اساس تاریخ شمسی است، بر روی کارت گارانتی باتری و یا بدنه آن حک شده و به‌ راحتی توسط کاربران قابل‌ مشاهده است.

نصب باتری در محل

نحوه تشخیص تاریخ تولید و انقضای باتری خارجی

باتری های خارجی نیز همانند باتری های ایرانی، دارای کد و سریال مشخصی بر روی بدنه خود جهت تاریخ تولید محصول هستند. نحوه خواندن تاریخ تولید در باتری‌ های خارجی کمی متفاوت تر از باتری های ایرانی است.

به‌ عنوان مثال سریال ۹CV26 بر روی بدنه‌ باتری‌ های خارجی به عنوان تاریخ تولید محصول است که عدد ۹، نشان‌ دهنده سال تولید باتری یعنی ۲۰۱۹، حرف C، نشان‌ دهنده ماه تولید یعنی مارس است که بر اساس حروف انگلیسی و ۱۲ ماه سال میلادی، از A تا L متغیر است و حرف V نشان‌ دهنده سریال باتری و دو عدد آخر ۲۶ نیز نشان‌ دهنده روز تولید باتری خودرو است. تاریخ تولید در باتری های خارجی با توجه به برند و مدل باتری، متفاوت است و ممکن است علاوه‌ بر ماه، سال، روز و سریال باتری، کاراکتر هایی نیز برای دیگر ویژگی‌ های محصول بر روی آن حک شده باشد.

اهمیت اطلاع از تاریخ تولید و انقضای باتری خودرو

اطلاع رانندگان از تاریخ تولید و انقضای باتری خودرو، در عملکرد صحیح وسیله نقلیه بسیار حائز اهمیت است. باتری های خودرو از زمانی‌ که در کارخانه تولید شده و الکترولیت ما بین پلیت های آن قرار می‌ گیرند، طول عمر مفید آن‌ ها آغاز می‌ شود. بنابراین مهم است زمانی‌ که باتری نو را خریداری می‌ کنید، حتماً به تاریخ تولید محصول توجه نمایید. به‌ عنوان مثال اگر باتری جدیدی که خریداری کرده‌اید، ۶ ماه از تاریخ تولید آن گذشته است، ممکن است با کاهش رسانا و ولتاژ در باتری مواجه شوید. همچنین تمامی باتری های خودرو در برند های ایرانی و خارجی برای انواع ماشین‌ های سواری و سنگین، دارای طول عمر مشخصی هستند که با اطلاع دقیق از تاریخ انقضای آن‌ ها، می‌ توانید اقدامات لازم را قبل‌ از هر گونه آسیب جدی به خودرو برای تعویض باتری و یا شارژ آن انجام دهید. عوامل دیگری نیز همچون نحوه رانندگی، گرما، عدم استفاده از خودرو در طولانی‌ مدت و غیره بر طول عمر باتری‌ های خودرو تأثیرگذار هستند و برای افزایش طول عمر آن ها نیز می توانید به صفحه توصیه های امداد بزرگمهر جهت افزایش طول عمر باتری ماشین مراجعه کرده و با راهکار های مهم آشنا شوید.

خرید بهترین باتری خودرو در مشهد

امداد باتری بزرگمهر در مشهد، ارائه دهنده بهترین و باکیفیت‌ ترین انواع باتری های داخلی و خارجی در مدل‌ های گوناگون با توجه به نوع خودرو های سواری و سنگین است. این مجموعه خدمات نصب باتری خودرو در محل را نیز توسط کارشناسان خود در کمتر از ۳۰ دقیقه به رانندگان ارائه داده و در صورت تعویض باتری نیز گارانتی و ضمانت‌ نامه محصول را به مشتریان ارائه می‌ دهد.

در پایان

شما می‌ توانید برای خرید بهترین باتری خودرو در مشهد و بهره‌مندی از خدمات نصب و عیب‌ یابی آن در کوتاه ترین زمان با خدمات پس از فروش، با امداد باتری سراسری مشهد تماس حاصل نموده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.