ظرفیت باتری خودرو

هر آنچه لازم است از ظرفیت باتری خودرو بدانید

باتری خودرو یکی از مهم‌ ترین و اصلی‌ ترین قطعات موجود در خودرو است و وظیفه اصلی آن، تأمین انرژی مورد نیاز خودرو، ذخیره‌ سازی و انتقال آن به سایر قطعات الکتریکی خودرو است. باتری خودرو نیز همانند سایر قطعات خودرو، در برند ها و مدل‌ های گوناگونی با توجه به نوع خودرو تولید و عرضه می‌ شوند. سلامت باتری نیز در عملکرد صحیح خودرو بسیار تأثیرگذار بوده و از این‌ رو بهتر است در هنگام انتخاب باتری، آن‌ ها را بر اساس نوع خودرو و همچنین در کیفیت‌ های بسیار بالا خریداری نمایید. باتری خودرو دارای اصطلاحات گوناگونی همچون ولتاژ، آمپر، ظرفیت باتری خودرو و غیره است که در این مقاله قصد داریم تا با ظرفیت باتری ماشین آشنا شده و آن را بررسی نماییم. پس در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

ظرفیت باتری ماشین چیست؟

ظرفیت باتری در واقع به مجموع بار های الکتریکی گفته می‌ شود که باتری خودرو آن را در خود ذخیره کرده و به خودرو انتقال می‌ دهد. ظرفیت‌ های موجود در باتری خودرو نیز بر اساس نوع خودرو بسیار متفاوت است و خودرو های سنگین دارای ظرفیت باتری ۲۴ ولت و خودرو های سواری نیز دارای ظرفیت باتری ۱۲ ولتی هستند. در واقع می‌ توان گفت که توجه به ظرفیت باتری، یکی از مهم‌ ترین پارامتر ها جهت انتخاب باتری خودرو است و در واقع نشان‌ دهنده میزان بار انتقال‌ دهنده از باتری به خودرو می‌ باشد. بنابراین هر چه یک باتری خودرو از ظرفیت بالاتری برخوردار باشد، مدت زمان شارژ شدن آن نیز بسیار بیشتر است و در شرایط گوناگون رانندگی، میزان برق مورد نیاز خودرو را به‌ طور کامل فراهم می‌ کند. حجم ظرفیت باتری ماشین نیز با توجه به نوع خودرو و نحوه استفاده از آن بسیار متفاوت بوده و بر اساس تعداد و نوع قطعات برقی خودرو انتخاب می‌ شود.

واحد اندازه‌ گیری ظرفیت باتری

ظرفیت باتری در واقع همان میزان انرژی قابل ذخیره در باتری خودرو است و توسط واحد هایی چون آمپر ساعت Ah، وات ساعت Wh و کیلووات ساعت KWh اندازه‌ گیری می‌ شود. رایج‌ ترین واحد اندازه‌ گیری ظرفیت باتری ماشین، آمپر ساعت می باشد و میزان تخلیه آن در خودرو نیز بسیار بسته به تغییرات دمایی، نوع رانندگی و تاریخ انقضای باتری خواهد داشت.

ظرفیت باتری نشان‌ دهنده چیست؟

ظرفیت موجود در باتری‌ های خودرو همانند سایر پارامتر‌ های باتری، نشان‌ دهنده برخی ویژگی‌ های باتری بوده که از جمله آن‌ ها می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • نشان‌ دهنده تولید برق مورد نیاز خودرو با توجه به‌ شدت جریان معین
  • نشان‌ دهنده میزان عملکرد باتری خودرو در زمان و ساعت مشخص

به‌ عنوان مثال باتری‌ هایی که دارای ظرفیت ۶۰ آمپر ساعت هستند، نشان‌ دهنده این است که این باتری می‌ تواند در مدت ۶۰ ساعت از رانندگی، جریان ۱ آمپر را جهت تأمین برق مورد نیاز خودرو تولید نماید. شما می‌ توانید جهت به دست آوردن میزان ظرفیت باتری ماشین خود، شدت جریان باتری را در زمان کارکرد ماشین ضرب کرده و میزان ظرفیت باتری را در واحد آمپر ساعت به دست آورید. همچنین می‌ توان گفت که باتری خودرو با ظرفیت ۶۰ آمپر ساعت، علاوه‌ بر تولید جریان ۱ آمپر در مدت زمان ۶۰ ساعت، می‌ تواند جریان ۶۰ آمپر را در یک ساعت و یا جریان ۳ آمپر را در ۲۰ ساعت نیز تولید نماید.

تعویض باتری در محل در مشهد

عوامل تأثیرگذار در میزان ظرفیت باتری ماشین

از جمله عوامل تأثیرگذار در میزان ظرفیت باتری ماشین می‌ توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تغییرات دمایی و رانندگی در روز های سرد زمستان و یا رانندگی در شب
  • گذشت تاریخ مصرف باتری خودرو
  • چگالی الکترولیت باتری خودرو
  • تعداد و میزان گستردگی صفحات باتری خودرو
  • تخلیه شدن باتری خودرو

اینجا بخوانید: عوامل مؤثر بر طول عمر باتری ماشین

آیا می‌ توان از باتری ماشین با ظرفیت های بالاتری استفاده نمود؟

در پاسخ به این سوال می‌ توان گفت بله. هرچه ظرفیت باتری ماشین با توجه به نوع و مدل خودرو بیشتر باشد، باتری خودرو می‌ تواند با قدرت بیشتری انرژی مورد نیاز خودرو را فراهم آورده و بنابراین در هنگام استفاده از قطعات و تجهیزات الکترونیکی در خودرو، سیستم الکترونیکی خودرو نیز آسیب بسیار کمتری دیده و فشار کمتری نیز به آن وارد می‌ شود.

در پایان

امداد باتری بزرگمهر در مشهد، یکی از مجموعه‌ های بسیار بزرگ و شناخته‌ شده در زمینه نصب و عیب‌ یابی انواع باتری خودرو بوده و دارای تکنسین‌ ها و تعمیرکاران بسیار مجرب و ماهر در این حرفه است. امداد باتری سراسری مشهد، خدمات نصب و تعویض باتری خودرو در محل در مشهد توسط کارشناسان خود به مشتریان ارائه می‌ دهد و علاوه‌ بر خدمات تعمیراتی خود، انواع باتری خودرو در برند های معتبر و بسیار باکیفیت را نیز به مشتریان عرضه می‌ کند. شما می‌ توانید جهت استفاده از خدمات این مجموعه و یا خرید هر یک از محصولات آن، با شرکت امداد باتری بزرگمهر تماس حاصل نموده و با کارشناسان ما در ارتباط باشید.